S-AWC (Super All Wheel Control/Super Firehjulsstyring) er et egenutviklet dynamikkontroll-system brukt på Mitsubishi AWD-biler siden 2007. Systemet kontrollerer hvor mye dreiemoment som overføres til hvert hjul. Dette gir bilen bedre dynamikk, håndtering, sikkerhet og off-road egenskaper.
Hvordan S-AWC fungerer
Firehjulsdrevne biler utstyrt med S-AWC kan være heltids eller på kommando. En elektronisk styrt flerplates clutch eller en senterdifferensial, som deler dreiemomentet symmetrisk, brukes for å fordele dreiemomentet mellom akslene. På hybrid-utgaver finnes ingen mekanisk kobling mellom akslene. Bakakselen styres med en elektrisk motor.
S-AWC gir bedre drift på følgende systemer:
- AYC (Aktiv Girhastighetskontroll): Denne styrer hjuldifferensialene og servostyringen. Systemet fordeler dreiemomentet mellom alle fire hjulene etter veiforholdene.
- ASC (Aktiv Stabilitetskontroll): Dette hjelper med å opprettholde tiltenkt retning ved å senke farten på skrensende aksel og redusere motorens dreiemoment.
- Sport ABS: Dette gir bedre bremseeffektivitet i sving og forhindrer skrens.
Tekniske egenskaper på S-AWC
Drivtype | Fordeling av dreiemoment | Moduser | Mitsubishi modeller utstyrt med denne drivtypen | |
mellom akslene | mellom hjulene | |||
På kommando AWD | Flerplates clutchen kobler til bakakselen når den oppdager skrens på forakselen. | AYC styrer servostyringen, den aktiv fremre differensialen og bremsene. | Eco: For å spare drivstoff. Snø: For glatt føre. Normal: For tørt føre. Lock: For off-road kjøring. | Outlander |
Hybrid AWD | Tvillingmotor 4WD system styrer de to elektriske motorene, som hver driver sin egen aksel. | AYC senker farten på skrensende hjul ved bruk av bremsemekanismer. | Normal: For kjøring på normalt føre. 4WD Lock: For off-road forhold. | Outlander PHEV |
Heltids AWD | Senterdifferensialen fordeler motorens dreiemoment i en 50:50 radius. | AYC styrer bremsene og den aktive differensialen. | Tarmac: For tørt føre. Gravel: For vått- og grusføre. Snow: For glatt føre. | Lancer Evolution |
Kommenter