TDI motorer: driftsegenskaper

TDI motorer: driftsegenskaper

TDI er en type turbodiesel motorer med direkte drivstoffinnsprøytning, produsert av Volkswagen-gruppen. De debuterte på Audi 100 C3 i 1989. I dag har nesten alle modeller fra Seat, Volkswagen, Škoda og Audi denne type motorer. De brukes også på noen modeller fra Chrysler, Volvo, Ford og Mitsubishi, samt noen andre merker.

Egenskaper

TDI-motorer har sylinderblokker av aluminium eller støpejern. Sylinderhodene er laget av aluminium. Belte brukes vanligvis til ventiltiming-mekanismen, men det finnes også utgaver som bruker kjede eller gir. Avhengig av motorutgaven, har drivstoffsystemet høytrykks pumpe, enhetsinjektorer eller drivstoffinnsprøytning på rekke. Variabel geometriturbo brukes på mange biler istedetfor de vanlige. Det finnes også twin-turbo utgaver, hvorav noen av dem kalles BiTDI.

Populære TDI-motorer

Motorserier Motorkapasitet, L Motorkode Antall sylindere Antall ventiler Maks ytelse, hk Maks dreiemoment, N·m Type drivstoffinnsprøytning Produksjonsstart Aktuelle modeller
EA381 2.5 1T in-line 5 10 120 265 Direkte innsprøytning 1989 Audi 100 C3
EA153 2.5 BAC in-line 5 10 174 400 Enhetsinjektorer 2003 Volkswagen Touareg 1
5.0 AJS V10 20 313 750 Enhetsinjektorer 2002 Volkswagen Phaeton 1
EA180 1.9 AFN in-line 4 8 110 235 Direkte innsprøytning 1996 Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5
EA188 1.9 AWX in-line 4 8 130 285 Enhetsinjektorer 2000 Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5
2.0 BMM in-line 4 8 140 320 Enhetsinjektorer 2004 Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1
EA189 1.6 CAYC in-line 4 16 105 250 Common rail 2009 Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5
1.9 CAAC in-line 4 16 140 340 Common rail 2009 Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5
EA288 1.6 DCXA in-line 4 16 120 250 Common rail 2014 Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8
2.0 DBGC in-line 4 16 150 340 Common rail 2016 Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2
EA330 2.5 BDH V6 24 180 370 Direkte innsprøytning 2004 Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio
EA381 2.5 BJK in-line 5 10 109 285 Common rail 2006 Volkswagen Crafter 1
EA896 3.0 CASA V6 24 240 550 Common rail 2007 Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L
EA897 3.0 CRCA V6 24 245 550 Common rail 2010 Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L
EA898 4.2 CKDA V8 32 340 800 Common rail 2010 Volkswagen Touareg 2

Vanlige feilfunksjoner på TDI-motorer

FeilfunksjonerMotorer
Det kreves ofte justering av den elektronisk styrte høytrykks pumpen.1T; BDH
Sylinderhodet kan bli deformert på grunn av overoppheting av motoren som følge av feilfungerende kjøleanlegg.1T
Inntaksmanifolden har en tendens til å sprekke.BAC
Forseglingene på enhetsinjektorene og tandempumpen svekkes over tid.AJS; AWX; BAC
Ventiltiming-mekanismens gir går fort i stykker.AJS
Ventilbasene blir utbrent etter høy kjørelengde, som fører til kompresjonstap i motoren.AFN
Turbinbladene eller EGR-ventilene setter seg noen ganger fast.AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM
Bruken av lavkvalitets olje fører til rask slitasje på kamaksel eller hydrauliske løftere.AWX; BJK
Piezo injektorer går ofte i stykker.BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC
Festene på enheten blir løse, som fører til lekkasjeBMM
Lekkasje under ventildekselet oppstår ofte.BDH; CAYC
Diesel partikkelfilter blir tett ganske fort.CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC
Varmeveksler-pakningen tørker ofte ut, som fører til at kjølevæsken lekker.DCXA
Inntaksmanifoldens svingarmer kan sette seg fast over tid.CASA