Driver Shift Control: egenskaper, fordeler & ulemper

Driver Shift Control: egenskaper, fordeler & ulemper

Driver Shift Control (DSC) er en manuell skiftefunksjon på automatkasser på Pontiac, Buick, Cadillac og Chevrolet. Denne gir maksimal smidighet under kjøring og bidrar til lavere drivstofforbruk. Dette systemet tillater motorbremsing og forbedrer bilens dynamikk og manøvreringsevne.

Hvordan det fungerer

Driver Shift Control (DSC) funksjonen finnes på klassiske automatkasser med hydraulisk dreiemoment-omformer, planetgir og elektronisk styring. Manuell styring er mulig takket være en spesiell fastvare. Man kan bytte gir med girspaken. For å skifte til manuell modus, føres spaken fra “D” posisjon mot høyre (for biler med rattet på venstre side) eller mot venstre (for biler med rattet på høyre side) og så flyttes den til “+” eller “-” posisjon for å gire opp og ned.

Populære girkasser med Driver Shift Control (DSC) funksjon

Girkasse kodeProdusentAntall girMaks dreiemoment på motoren, N·mMaks motorkapasitet, LBil layoutProduksjonsstartAktuelle modeller
4T65EGM43803.8FWD, AWD1996Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville
4L65EGM45156.2RWD2001Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette
5L50EGM54504.6RWD, AWD2000Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR
5L40EGM53603.6RWD, AWD1999Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS
6L80GM68006.2RWD, AWD2006Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR
8L90GM810006.2RWD, AWD2015Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet  Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V

Vanlige feilfunksjoner på girkasser med Driver Shift Control (DSC)

FeilfunksjonerGirkasser
Friksjonsplatene på dreiemoment-omformeren har kort levetid.4L65E
Kanalene og solenoidene på hydraulisk ventilkropp blir tette av forurenset olje.4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E
Clutch-pakken slites ut for fort.4L65E; 4Т65Е
Girkassens bremsebånd blir strukket på grunn av regelmessig kjøring i høy hastighet.4L65E
Separasjonsplaten på den hydrauliske ventilkroppen slites ut over tid.4L65E
Girpumpen går ofte i stykker. Den har en tendens til å sette seg fast i høyt turtall.5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E
Lagrene blir ofte skadet.4Т65Е
Gummistemplene smelter på grunn av overoppheting.5L40E
Clutchpakken begynner raskt å brenne ved lavt oljetrykk.5L50E
Navet og foringene på hydraulisk dreiemoment-omformer går fort i stykker.6L80
Girpumpen begynner å lekke fordi forseglingsringene begynner å glippe.6L80