Driver Shift Control (DSC) er en manuell skiftefunksjon på automatkasser på Pontiac, Buick, Cadillac og Chevrolet. Denne gir maksimal smidighet under kjøring og bidrar til lavere drivstofforbruk. Dette systemet tillater motorbremsing og forbedrer bilens dynamikk og manøvreringsevne.
Hvordan det fungerer
Driver Shift Control (DSC) funksjonen finnes på klassiske automatkasser med hydraulisk dreiemoment-omformer, planetgir og elektronisk styring. Manuell styring er mulig takket være en spesiell fastvare. Man kan bytte gir med girspaken. For å skifte til manuell modus, føres spaken fra “D” posisjon mot høyre (for biler med rattet på venstre side) eller mot venstre (for biler med rattet på høyre side) og så flyttes den til “+” eller “-” posisjon for å gire opp og ned.
Populære girkasser med Driver Shift Control (DSC) funksjon
Girkasse kode | Produsent | Antall gir | Maks dreiemoment på motoren, N·m | Maks motorkapasitet, L | Bil layout | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
4T65E | GM | 4 | 380 | 3.8 | FWD, AWD | 1996 | Pontiac Grand Prix; Chevrolet Impala; Pontiac Montana; Buick LeSabre; Pontiac Aztek; Buick Rendezvous; Chevrolet Malibu; Pontiac Bonneville |
4L65E | GM | 4 | 515 | 6.2 | RWD | 2001 | Chevrolet Silverado; Pontiac GTO; Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette |
5L50E | GM | 5 | 450 | 4.6 | RWD, AWD | 2000 | Cadillac STS; Pontiac Solstice; Buick Park Avenue; Cadillac SRX; Cadillac XLR |
5L40E | GM | 5 | 360 | 3.6 | RWD, AWD | 1999 | Pontiac Solstice; Cadillac SRX; Cadillac CTS; Cadillac STS |
6L80 | GM | 6 | 800 | 6.2 | RWD, AWD | 2006 | Cadillac Escalade; Chevrolet Corvette; Pontiac G8; Cadillac XLR |
8L90 | GM | 8 | 1000 | 6.2 | RWD, AWD | 2015 | Cadillac Escalade; Cadillac CT6; Chevrolet Silverado; Cadillac CTS-V; Chevrolet Corvette; Chevrolet Camaro; Cadillac ATS-V |
Vanlige feilfunksjoner på girkasser med Driver Shift Control (DSC)
Feilfunksjoner | Girkasser |
Friksjonsplatene på dreiemoment-omformeren har kort levetid. | 4L65E |
Kanalene og solenoidene på hydraulisk ventilkropp blir tette av forurenset olje. | 4Т65Е; 8L90; 5L50E; 6L80; 5L40E; 4L65E |
Clutch-pakken slites ut for fort. | 4L65E; 4Т65Е |
Girkassens bremsebånd blir strukket på grunn av regelmessig kjøring i høy hastighet. | 4L65E |
Separasjonsplaten på den hydrauliske ventilkroppen slites ut over tid. | 4L65E |
Girpumpen går ofte i stykker. Den har en tendens til å sette seg fast i høyt turtall. | 5L40E; 5L50E; 6L80; 4L65E |
Lagrene blir ofte skadet. | 4Т65Е |
Gummistemplene smelter på grunn av overoppheting. | 5L40E |
Clutchpakken begynner raskt å brenne ved lavt oljetrykk. | 5L50E |
Navet og foringene på hydraulisk dreiemoment-omformer går fort i stykker. | 6L80 |
Girpumpen begynner å lekke fordi forseglingsringene begynner å glippe. | 6L80 |
Kommenter