Sportmatic er en funksjon for manuelt girskifte på automatkasser montert på Kia biler. Dette tilbys enten som standardutstyr fra fabrikk eller som valgfritt utstyr på nyere modeller. Den har vært i bruk siden 2001. Funksjonen forbedrer bilens ytelse sammenlignet med klassiske automatkasser.
Driftsprinsipper
Sportmatic funksjonen er basert på klassiske automatkasser med dreiemoment-omformer og planetgir. Fastvaren gjør det mulig med manuelt girskifte. Kontrollenheten mottar informasjon om giret føreren har valgt, og låser det i et spesifikt spor til et visst punkt. For å bytte til manuell modus må girspaken føres fra “D”-posisjon til venstre. Etter dette vil en tilhørende indikator lyse på spaken for å varsle om at manuelt modus er tilkoblet. Flytt spaken til “+” eller “-” for å skifte gir henholdsvis oppover og nedover.
Populære girkasser med Sportmatic funksjon
Girkasse kode | Antall gir | Maks dreiemoment, N⋅m | Maks motorkapasitet, l | Modelltype | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
A5GF1 | 5 | 270 | 2.7 | FWD | 2005 | Forte TD; Carnival VQ; Opirus LD; Carens UN; Magentis MG |
A5SR2 | 5 | 550 | 5.0 | RWD, AWD | 2007 | Mohave HM; Sorento BL |
A6LF3 | 6 | 380 | 3.8 | FWD, AWD | 2009 | Sorento UM; Carnival YP; Sorento XM; Carnival VQ |
A8LF1 | 8 | 350 | 3.5 | FWD, AWD | 2016 | Sorento UM; Carnival YP; Sportage QL; Cadenza YG |
Vanlige feilfunksjoner på girkasser med Sportmatic funksjon
Feilfunkjoner | Girkasser |
Planetgirene blir slitt for fort ved aggressiv kjørestil. | A5GF1 |
Solenoidene går fort i stykker. | A5GF1 |
Hastighetssensorene har kort levetid. Dette kommer som regel av overoppheting av girkassen. | A5GF1; A6LF3 |
Kanalene på den hydrauliske ventilkroppen blir tette, og forårsaker feilfunksjon på girkassen. | A5SR2 |
Differensialens spliner kan bli skadet som følge av regelmessig og kontinuerlig hjulspinn. | A5SR2 |
Plastikkpannen er spesielt utsatt for mekanisk skade. | A6LF3 |
Feilfunksjoner i girkassen kommer ofte av feil på fastvare. | A8LF1 |
Kommenter