SPORTSHIFT er et varemerke registrert i 1995 av selskapet Prodrive for en girkifte-mekanisme ved hjelp av girspak eller skovlskiftere. Systemet har vært i bruk på Subaru automatkasser siden 2001, og i automatiserte girkasser på noen Aston Martin-modeller siden 2006.
Driftsprinsipper på SPORTSHIFT
En særegenhet på SPORTSHIFT systemet er mangelen på mekanisk ledd mellom girvelgeren eller skovlskifterne og girkassen. I stedet brukes elektriske signaler. Når føreren trykker på girspaken eller skovlskifteren vil tilhørende informasjon sendes til girkassens kontrollenhet som så sender tilhørende kommando til aktivatorene for å koble til valgt gir.
SPORTSHIFT-funksjonen forbedrer bilens dynamiske ytelse, og er hendig ved kjøring i oppover- eller nedoverbakke eller ved start på glatt føre. I tillegg vil skovlskiftere gi girskifte uten å ta øynene av veien, som er veldig relevant for sportsbiler.
Populære girkasser med SPORTSHIFT-funksjon
Girkasse kode | Produsent | Antall gir | Girkasse type | Maks dreiemoment, N⋅m | Maks motorkapasitet, l | Produksjonsstart | Bilmodeller utstyrt med denne type girkasse |
4EAT | Jatco | 4 | Automatisk med dreiemoment-omformer | 300 | 3.3 | 1988 | Subaru Impreza; Subaru Legacy; Subaru SVX; Subaru Forester; Subaru Outback |
5EAT | Jatco | 5 | Automatisk med dreiemoment-omformer | 350 | 3.6 | 2004 | Subaru Tribeca; Subaru Legacy; Subaru Exiga; Subaru Outback |
På Aston Martin biler var 6- og 7-trinns automatiserte manuelle girkasser produsert av Graziano utstyrt med SPORTSHIFT-systemet. De fantes blant annet på V8 Vantage, V8 Vantage S og noen andre modeller.
Vanlige feilfunksjoner på girkasser med SPORTSHIFT-system
Feilfunksjoner | Girkasser |
Forseglingen på girpumpen begynner å lekke over tid. | 4ЕАТ |
Solenoidene svikter. | 4ЕАТ; 5EAT |
Clutch-trommelen og girkasselagrene går i stykker. | 4ЕАТ |
Ventilkroppens kanaler blir tette. | 4ЕАТ; 5EAT |
Hastighetssensoren svikter fort. | 5EAT |
Kommenter