Sentronic-girkasse: viktig informasjon, typer, funksjoner og tekniske parametere

Sentronic-girkasse: viktig informasjon, typer, funksjoner og tekniske parametere

Sentronic er et marketing-navn på flere automatiske girkasser med funksjonen for manuelt gir til Saab biler. De debuterte tidlig på 2000-tallet når andregenerasjons Saab 9-3 og Saab 9-5 modeller kom på markedet.

Driftsprinsipper på Sentronic

Hovedkomponentene på denne girkassen var planetgir og en dreiemoment-omformer med låsefunksjon i enkelte moduser. I manuell modus kunne føreren bruke motorens dreiemoment med maksimal effektivitet, som hadde en positiv påvirkning på bilens dynamikk, øker ytelsen på glatt føre, tøft underlag og ved kjøring i nedoverbakke. For å bytte til manuell modus kan føreren flytte girspaken til “M” posisjon. Spaken måtte flyttes til henholdsvis “+” eller “-” for opp- og nedgiring. Det fantes også skovlskiftere.

Populære Sentronic girkasser

Girkasse indeksProdusentAntall girMaks motorkapasitet, lMaks dreiemoment på motoren, NmKjøretypeProduksjonsstartAktuelle modeller
FA57 (AF33, AW55-50SN)Aisin53,5330FWD (forhjulsdrift)2000Saab 9-3; Saab 9-5
AF40-6 (AWTF-80SC)Aisin62,5450FWD, AWD (firehjulsdrift)2001Saab 9-5; Saab 9-3

Vanlige feilfunksjoner på Sentronic girkasse

FeilfunksjonerGirkasser
Solenoidene blir tette av væske fra friksjonsforinger i clutch-pakken.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Oljetørke fører til slitasje på mekaniske girelementer.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Ventilkroppen og planetgirenes foringer ryker.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Det begynner å rykke etter en viss kjørelengde. Det indikerer feilfunksjon i ventilkroppen.AF40-6 (AWTF-80SC)
Bremsebåndet blir slitt.AF40-6 (AWTF-80SC)
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter