Sentronic er et marketing-navn på flere automatiske girkasser med funksjonen for manuelt gir til Saab biler. De debuterte tidlig på 2000-tallet når andregenerasjons Saab 9-3 og Saab 9-5 modeller kom på markedet.
Driftsprinsipper på Sentronic
Hovedkomponentene på denne girkassen var planetgir og en dreiemoment-omformer med låsefunksjon i enkelte moduser. I manuell modus kunne føreren bruke motorens dreiemoment med maksimal effektivitet, som hadde en positiv påvirkning på bilens dynamikk, øker ytelsen på glatt føre, tøft underlag og ved kjøring i nedoverbakke. For å bytte til manuell modus kan føreren flytte girspaken til “M” posisjon. Spaken måtte flyttes til henholdsvis “+” eller “-” for opp- og nedgiring. Det fantes også skovlskiftere.
Populære Sentronic girkasser
Girkasse indeks | Produsent | Antall gir | Maks motorkapasitet, l | Maks dreiemoment på motoren, Nm | Kjøretype | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
FA57 (AF33, AW55-50SN) | Aisin | 5 | 3,5 | 330 | FWD (forhjulsdrift) | 2000 | Saab 9-3; Saab 9-5 |
AF40-6 (AWTF-80SC) | Aisin | 6 | 2,5 | 450 | FWD, AWD (firehjulsdrift) | 2001 | Saab 9-5; Saab 9-3 |
Vanlige feilfunksjoner på Sentronic girkasse
Feilfunksjoner | Girkasser |
Solenoidene blir tette av væske fra friksjonsforinger i clutch-pakken. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Oljetørke fører til slitasje på mekaniske girelementer. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Ventilkroppen og planetgirenes foringer ryker. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Det begynner å rykke etter en viss kjørelengde. Det indikerer feilfunksjon i ventilkroppen. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Bremsebåndet blir slitt. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Kommenter