Autostick er navnet på manuell girskiftefunksjon på flere automatkasser montert på Ram, Jeep, Fiat, Chrysler og Dodge. Den ble først brukt i 1996 på Dodge Intrepid og Eagle Vision TSi sedan og er nå tilgjengelig på de fleste modeller til Fiat Chrysler Automobiles. Autostick tillater fører å bruke motor-dreiemoment i manuell modus så effektivt som mulig.
Driftsprinsipper til girkasser med Autostick-funksjon
Girkasser med Autostick-funksjon er automatiske girkasser med dreiemoment-omformer, planetgir, elektrisk kontroll og en funksjon for tilpasning til kjørestil. Dreiemoment-omformeren har en låsefunksjon. Manuell styring utføres ved hjelp av en programvare.
Girmønsteret og driftsmodusene på girkassen kan variere avhengig av bilmodellen og girkasseutgaven. På noen biler kan du bytte til manuell modus ved å skyve girspaken til “Autostick” posisjon og skifte gir ved å flytte spaken til “+” eller “-” posisjon. På andre biler utføres opp- og nedgiring direkte i “D” posisjon ved å flytte spaken til venstre eller høyre. Ofte tilbys skovlskiftere eller knapper på rattet for mer hendig girskifte.
Populære girkasser med Autostick modus
Girkasse indeks | Produsent | Antall gir | Kjøretype | Motor stilling | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
42LE (A606) | Chrysler | 4 | FWD (forhjulsdrift) | Langsgående | 1993 | Chrysler LHS; Chrysler Concorde; Plymouth Prowler; Chrysler 300M; Dodge Intrepid; Chrysler New Yorker; Chrysler Prowler; Eagle Vision |
42RLE | Chrysler | 4 | RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | Langsgående | 2003 | Chrysler 300; Dodge Charger; Dodge Durango; Dodge Magnum; Dodge Nitro; Jeep Liberty; Dodge Challenger; Dodge Ram |
40TES/ 41TES | Chrysler | 4 | FWD(forhjulsdrift) | Tverrgående | 2007 | Chrysler Sebring; Dodge Journey; Chrysler 200; Dodge Avenger |
62TE | Chrysler | 6 | FWD (forhjulsdrift) | Tverrgående | 2007 | Dodge Journey; Chrysler Pacifica; Chrysler 200; Dodge Avenger; Chrysler Town and Country; Chrysler Grand Voyager; Dodge Grand Caravan; Volkswagen Routan; Chrysler Sebring; Ram ProMaster |
545RFE | Chrysler | 5 | RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | Langsgående | 2001 | Dodge Durango; Dodge Ram; Dodge Power Wagon; Jeep Grand Cherokee; Jeep Commander; Dodge Dakota; Jeep Liberty; Mitsubishi Raider; Jeep Wrangler; Chrysler Aspen |
W5A580 (722.6 5G-Tronic) | Mercedes-Benz | 5 | RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | Langsgående | 1996 | Chrysler 300; Dodge Nitro; Jeep Grand Cherokee WK; Chrysler Crossfire; Dodge Charger; Jeep Commander XK |
845RE (8HP45) | Chrysler-ZF | 8 | RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift) | Langsgående | 2010 | Chrysler 300; Dodge Charger |
948TE (9HP48) | Chrysler-ZF | 9 | FWD (forhjulsdrift) | Tverrgående | 2013 | Chrysler Town and Country; Jeep Renegade; Jeep Cherokee; Dodge Caravan |
Vanlige feilfunksjoner på girkasser med Autostick funksjon
Feilfunksjoner | Girkasser |
Sensorsvikt, som kommer med forsinket girskifte, spontant skifte, samt problemer med låsing av gir. | 42LE (A606); 40TES; 41TES; 42RLE; 62TE; 948TE (9HP48) |
En foring mellom giraksler har en tendens til å svikte for tidlig. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Den frihjuls clutchen går i stykker for tidlig. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Ventilkroppens solenoider blir fort forurenset. | W5A580 (722.6 5G-Tronic).62TE |
En ledeplate med hastighetsfølere svikter. | W5A580 (722.6 5G-Tronic) |
Kommenter