iTEQ (DDi iTEQ) er en serie med dieselmotorer fra Isuzu Motors. Den første motoren i denne serien ble lansert i 2004. De ble brukt på D-Max pickup, samt på karosseri-på-ramme SUV´en MU-7 og MU-X. Bilene ble utstyrt med felleskinne drivstoffinnsprøytning.
Egenskaper på iTEQ motorer
iTEQ motorer er rekke-firere med 16 ventiler. Alle er turbo eller twin-turbo med intercooler. Noen utgaver er utstyrt med en variabel geometriturbo. Motorblokken er laget av støpejern, og sylinderhodet av en spesiell aluminiumslegering patentert av Isuzu Motors. Ventil timing mekanismen bruker vanligvis stålkjede. Stempel- og tønnemonteringen på drivstoffinjektorene er belagt med ebonitt, som gir lengre levetid på enheten selv ved bruk av lavkvalitets drivstoff, og er også en egenskap på Isuzu motorinjektorer.
Populære iTEQ motorer
Serier | Kapasitet, L | Utgave kode | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N·m | Produksjonsstart | Modeller utstyrt med denne type motor |
4JJ1 | 3.0 | TC | 177 | 430 | 2004 | Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado |
3.0 | TCX | 163 177 |
360 380 |
2006 2011 |
Isuzu D-Max, MU-X | |
4JK1 | 2.5 | TC | 116 | 280 | 2005 | Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado |
2.5 | TCX | 136 | 325 | 2005 | Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado | |
2.5 | 1E5-TC | 160 | 400 | 2012 | Isuzu D-Max (kun i Europa) |
Vanlige feilfunksjoner på iTEQ motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Karbonbelegg dannes på EGR-ventilen, og fører til at den setter seg fast. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
Ventilen løsner litt over tid. Manuell stramming er nødvendig, da den ikke har hydraulisk selvjustering. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX |
Diesel partikkelfilter blir tett etter relativt kort kjørelengde. | 4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX |
Kommenter