iTEQ (DDi iTEQ) motorer: driftsegenskaper

iTEQ (DDi iTEQ) motorer: driftsegenskaper

iTEQ (DDi iTEQ) er en serie med dieselmotorer fra Isuzu Motors. Den første motoren i denne serien ble lansert i 2004. De ble brukt på D-Max pickup, samt på karosseri-på-ramme SUV´en MU-7 og MU-X. Bilene ble utstyrt med felleskinne drivstoffinnsprøytning.

Egenskaper på iTEQ motorer

iTEQ motorer er rekke-firere med 16 ventiler. Alle er turbo eller twin-turbo med intercooler. Noen utgaver er utstyrt med en variabel geometriturbo. Motorblokken er laget av støpejern, og sylinderhodet av en spesiell aluminiumslegering patentert av Isuzu Motors. Ventil timing mekanismen bruker vanligvis stålkjede. Stempel- og tønnemonteringen på drivstoffinjektorene er belagt med ebonitt, som gir lengre levetid på enheten selv ved bruk av lavkvalitets drivstoff, og er også en egenskap på Isuzu motorinjektorer.

Populære iTEQ motorer

Serier Kapasitet, L Utgave kode Maks. ytelse, hk Maks. dreiemoment, N·m Produksjonsstart Modeller utstyrt med denne type motor
4JJ1 3.0 TC 177 430 2004 Isuzu D-Max, MU-7; Holden Rodeo, Colorado
3.0 TCX 163
177
360
380
2006
2011
Isuzu D-Max, MU-X
4JK1 2.5 TC 116 280 2005 Isuzu D-Max; Chevrolet Colorado
2.5 TCX 136 325 2005 Isuzu D-Max, MU-X; Holden Rodeo; Chevrolet Colorado
2.5 1E5-TC 160 400 2012 Isuzu D-Max (kun i Europa)

Vanlige feilfunksjoner på iTEQ motorer

FeilfunksjonerMotorer
Karbonbelegg dannes på EGR-ventilen, og fører til at den setter seg fast.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX
Ventilen løsner litt over tid. Manuell stramming er nødvendig, da den ikke har hydraulisk selvjustering.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX
Diesel partikkelfilter blir tett etter relativt kort kjørelengde.4JJ1-TC; 4JJ1-TCX; 4JK1-TC; 4JK1-TCX