7 tegn på feil i tenningssystemet:
- Motoren starter ikke.
Hvis du forsøker å starte en bil med utladet batteri flere ganger, kan tennpluggene til slutt bli oversvømt av bensin. De må byttes ut hvis dette skjer. - Ujevn tomgangskjøring.
Dette kan være forårsaket av mekanisk skade på tenningskablene og kortslutning i viklingen til spolen. - Motoren går ikke jevnt ved akselerering
Dette defekten kan være på grunn av at det er kommet vann på spolene, tennpluggene eller tenningskablene. - Motoren blir overopphetet.
Dette kan være på grunn av slitte tennplugger. Skift dem ut i følge med bilprodusentens anbefalte serviceintervaller. - Det høres knallende lyder fra eksosmanifolden og lyddemperen
Dette skjer på grunn av feiljustert tidsinnstilling for tenningen eller hvis det er brukt tennplugger med feil varmeverdi. - Økt forbruk av drivstoff.
En mulig årsak til dette er skadde eller løse tenningskabler. - Elektrisk utstyr som ikke fungerer som det skal.
Dette kan skje hvis tenningsbryteren er defekt på grunn av gjennombrente tilkoplingspunkter, feil bruk eller hvis noen har forsøkt å stjele bilen din.
- Fjern og se over tennpluggene og tennspolene.
Det skal ikke være noen sprekker eller spor av sot på dem. Mellomrommet mellom elektrodene på sidene og i midten av tennpluggene må være innenfor det tillatte avviket fra nominelle mål. - Mål motstanden i tennpluggene med et multimeter.
Fest en av sensorene til enheten til gjengene og den andre til den elektroden i midten. Komponentene må byttes ut hvis motstanden er på mer enn 6 kOhm. - Fjern og se over fordelerlokket.
Kontroller at kontaktbørsten sitter tett mot overflaten til rotoren og at det ikke er noen sprekker eller termiske skader. - Kontroller spenningen til batteriet når det er fullt oppladet.
Hvis måleresultatet er under 9,5 V, må batteriet byttes ut. - Start motoren når det er mørkt, og se under panseret.
Hvis du ser gnister som kommer fra tenningskablene, vil det si at isolasjonen er skadet.
Kommenter