Tegn på defekter i tenningssystemet — Slik undersøker du tenningssystemet

Tegn på defekter i tenningssystemet — Slik undersøker du tenningssystemet
 7 tegn på feil i tenningssystemet: 
  1. Motoren starter ikke.
    Hvis du forsøker å starte en bil med utladet batteri flere ganger, kan tennpluggene til slutt bli oversvømt av bensin. De må byttes ut hvis dette skjer.
  2. Ujevn tomgangskjøring.
    Dette kan være forårsaket av mekanisk skade på tenningskablene og kortslutning i viklingen til spolen.
  3. Motoren går ikke jevnt ved akselerering
    Dette defekten kan være på grunn av at det er kommet vann på spolene, tennpluggene eller tenningskablene.
  4. Motoren blir overopphetet.
    Dette kan være på grunn av slitte tennplugger. Skift dem ut i følge med bilprodusentens anbefalte serviceintervaller.
  5. Det høres knallende lyder fra eksosmanifolden og lyddemperen
    Dette skjer på grunn av feiljustert tidsinnstilling for tenningen eller hvis det er brukt tennplugger med feil varmeverdi.
  6. Økt forbruk av drivstoff.
    En mulig årsak til dette er skadde eller løse tenningskabler.
  7. Elektrisk utstyr som ikke fungerer som det skal.
    Dette kan skje hvis tenningsbryteren er defekt på grunn av gjennombrente tilkoplingspunkter, feil bruk eller hvis noen har forsøkt å stjele bilen din.
 Still en diagnose med 5 trinn 
  1. Fjern og se over tennpluggene og tennspolene.
    Det skal ikke være noen sprekker eller spor av sot på dem. Mellomrommet mellom elektrodene på sidene og i midten av tennpluggene må være innenfor det tillatte avviket fra nominelle mål.
  2. Mål motstanden i tennpluggene med et multimeter.
    Fest en av sensorene til enheten til gjengene og den andre til den elektroden i midten. Komponentene må byttes ut hvis motstanden er på mer enn 6 kOhm.
  3. Fjern og se over fordelerlokket.
    Kontroller at kontaktbørsten sitter tett mot overflaten til rotoren og at det ikke er noen sprekker eller termiske skader.
  4. Kontroller spenningen til batteriet når det er fullt oppladet.
    Hvis måleresultatet er under 9,5 V, må batteriet byttes ut.
  5. Start motoren når det er mørkt, og se under panseret.
    Hvis du ser gnister som kommer fra tenningskablene, vil det si at isolasjonen er skadet.
    Profilen din er din egen personlige assistent

    Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter