4Matic er et system for firehjulstrekk fra Mercedes-Benz. Det ble utviklet av Daimler AG, og ble laget i samarbeid med det østerrikske selskapet Magna Steyr AG & Co KG. Dette systemet kom på markedet i 1987, da E-Class W124 sedan ble lansert. Det har allerede kommet generasjoner av 4Matic.
Driftsegenskaper
Den største forskjellen mellom 4Matic-generasjonene ligger i designet på senterdifferensialen. De første systemene hadde mekanisk låsedifferensial. Dette ble oppnådd med to hydrauliske flerplates clutcher. Clutchenes låsing og åpning tillot full frakobling av forakselen. I firehjuls-modus ble motorens dreiemoment distribuert mellom for- og bakaksel i en 33:67 eller 50:50 radius.
På sistnevnte inkluderte utviklerne en elektronisk låst fri differensial som senterdifferensial på 4Matic. Kraft ble gjenfordelt ved å senke farten individuelt på hjulene og/eller ved å justere motorens dreiemoment. En ekstra skiveclutch finnes også på noen utgaver. Motorens dreiemoment kan fordeles mellom for- og bakaksel i 40:60, 45:55, 50:50 og andre radiuser.
4Matic egenskaper
Første produksjonsår | Type | Særegenheter på differensialene | Mercedes-Benz modeller utstyrt med 4Matic |
1987 | Delvis/full | Ferguson mellomaksel-låsedifferensial. Bakre kryssaksel kan også låses. Fremre differensial er åpen. | Е-Class W124, S124. |
1997 | Full | Mellomaksel- og hjuldifferensialer er åpnee. Begge har elektronisk lås. Dette utføres med ETS (trekkraftkontrollsystem) eller ESP (stabilitetskontrollsystem). | E-Class W210, W211, S210, S211; М-Class W163; S-Class W220, V220; C-Class W203, S203; R-Class W251, V251; Viano W639, V639. |
2006 | Låsing utføres med en clutch med dobbel plate med en diafragma-fjær. Den kobles til når avviket mellom for- og bakakselens dreiemoment når 50 Nm. Om ikke dette er nok, aktiveres ESP. | CL-Class С216; S-Class W221, V221; C-Class W204, S204; GLK-Class X204; CLS-Class C218, X218; E-Class W212, S212. | |
2006 | Mellomaksel- og bakaksel-differensialene har flerplates clutcher. Motorens dreiemoment gjenfordeles også av stabilitetskontrollsystemet. | GL-Class X164. | |
2016 | En mellomaksel-differensial med flerplates clutch gjør at bakakselen kan kobles fra manuelt. | E-Class C238 E53 AMG. |
Kommenter