Hva er 4×4? Egenskaper og tekniske spesifikasjoner

Hva er 4×4? Egenskaper og tekniske spesifikasjoner

4×4 er en fellesbetegnelse på firehjulsdrift på biler med to aksler. 

Det brukes spesielt for å indikere firehjulsdrevne utgaver av Jeep. Det betyr at motorens dreiemoment kan fordeles til alle fire hjul samtidig.

Hvordan 4×4 fungerer

Avhengig av modell og produksjonsår, er Jeep utstyrt med følgende typer 4×4 drift:

  • Delvis: Vanligvis overføres dreiemomentet til bakakselen. Ved behov kan føreren koble til forakselen. For å koble til begge akslene, brukes en clutch i fordeleren.
  • Full: En mellomaksel-låsedifferensial brukes for å koble til begge aksler. Dreiemomentet overføres kontinuerlig til alle fire hjul samtidig.
  • Ved behov: Som standard drives bilen med forakselen. Systemet kobler til bakakselen kun når forhjulet sklir. En tyktflytende eller flerplates friksjonskobling brukes til dette. Bakakselen kobles til med en drivaksel og mottar dreiemoment fra fordeleren via et hypoid gir. Det roterer konstant. Noen utgaver er utstyrt med en ekstra mekanisk clutch, som gjør at drivakselen kan kobles fra fordeleren.

Typer og egenskaper på 4×4

Navn Kjøretype Særegenheter Jeep-modeller utstyrt med denne kjøretypen
Command-Trac Delvis 4×4 kan kun brukes på glatt føre. Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ.
Command-Trac II En midtkonsoll-bryter brukes for å styre fordeleren i stedet for en spak montert på gulvet. Liberty QC; Cherokee QC.
Rock-Trac Det er ingen senterdifferensial. Kryssaksel differensialer er utstyrt med en pneumatisk eller elektrisk lås. Laveste gir har en 4:1 radius, som gjør at bilen kan kjøre i veldig bratte oppoverbakker. Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT.
Selec-Trac Full med 2WD funksjon Den frie senterdifferensialen har en elektronisk lås. Den kan også låses ved behov, og slik gi fast kobling mellom akslene.
En tyktflytende clutch brukes også på noen utgaver.
Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ.
Selec-Trac II AWD Det er en friksjonsclutch som kan låses. Liberty KK; Wrangler Sahara JL.
Quadra-Trac Full En sklisikker eller tyktflytende koblingsdifferensial brukes for å koble til begge akslene. Den kan låses etter behov. Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ.
Quadra-Trac II Styres av sklisikker senterdifferensial med en gerotor-pumpe, og kan låses etter behov. Hjuldifferensialene er åpne. Commander XK.
Quadra-Trac I Den har ikke lave gir. Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK.
Quadra-Drive Senterdifferensialen er sklisikker med gerotor-pumpe. Grand Cherokee WJ
Quadra-Drive II Elektroniske låsedifferensialer foran og bak. Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK.
Freedom Drive I AWD En elektromagnetisk clutch brukes til å koble til bakakselen om forhjulene sklir. Compass MK; Patriot MK
Freedom Drive II Det er ikke lave gir. Patriot MK; Compass MK.
Active Drive I En elektroniskstyrt flerplates friksjonsclutch brukes for å koble til bakakselen. En ekstra manuell clutch gjør at den kan koble drivakselen helt fra. Cherokee KL; Renegade.
Active Drive II Det er to individuelle lavgir for begge aksler. Cherokee KL;
Active Drive Lock Låsbar bakre differensial. Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk.