4WD er en betegnelse som brukes av de fleste bilprodusenter for å beskrive firehjulstrekk. Uttrykkene AWD og 4×4 brukes også. På 4WD-biler kan motorens dreiemoment overføres til alle fire hjulene samtidig. Dette gir bedre off-road egenskaper og håndtering på glatt føre. Det gir også bedre manøvrering, slik at føreren kan håndtere skarp sving i høy hastighet.
Hvordan 4WD fungerer
Systemets design kan variere fra bil til bil, etter hvor det blir montert. De vanligste elementene er: dreiemomentfordeler, propell drivaksel, fremre- og bakre hjuldifferensialer, samt drivaksler.
Fordeleren distribuerer motorens dreiemoment mellom akslene. Et lavt gir er ofte montert på kassen. Dette giret brukes etter behov for å betraktelig øke dreiemomentet fra motoren.
Avhengig av type 4WD, kan for- og bakaksler kobles på ulike måter. En glidekrave monteres på biler med delvis 4WD. Til dette brukes en knapp som aktiverer en elektrisk motor, eller med en spak. I en viss posisjon kobles kraven til korrsponderende gir, og kobler slik til akslene. Slik begynner de å rotere i samme hastighet, uavhengig av veigrep.
Fordelere i full 4WD-biler omfatter en senteraksel-differensial. Den kan være sklisikker differensial eller en åpen differensial. Sistenevnte kan låses enten elektronisk eller mekanisk. * *Dette gjør det mulig å gjenfordele motorens dreiemoment til hjulene med best veigrep.
Ved AWD kobles den andre akselen med en tyktflytende- eller friksjonsclutch. Den aktiveres av en gerotor-pumpe eller elektrisk motor.
4WD på ulike biler
Navn | Type | Driftsmoduser | Egenskaper | Biler utstyrt med drivlinje |
Command-Trac | Delvis | 2WD: kun bakakselen kobles til.4WD: begge aksler kobles til.Lav: 4WD og lavgir kobles til.N: begge aksler kobles fra fordeleren. | Det er ingen senterdifferensial.4WD kan bare brukes off-road.En spak eller en skruknapp kan brukes til å bytte mellom modusene. | Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ. |
M xDrive | Full med 2WD funksjon | 4WD: aktiv fordeling av kraft mellom akslene.Sport: firehjulstrekk med sport-innstilling.2WD: kun bakakselen kobles til. | En flerplates friksjonsclutch med elektronisk kontroll brukes som senterdifferensial. Graden av låsing påvirker fordelingen av dreiemomentet mellom akslene. Dette justeres med et stabilitetskontrollsystem. | BMW М5 F90. |
Quattro generasjon V | Full 4WD | En sklisikker, asymmetrisk Torsen differensial distribuerer motorens dreiemoment i en viss radius. Når den er låst, kan den utligne rotasjonshastigheten på begge akslene. | Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH. | |
Super Select | Full med 2WD funksjon | 2H: kun bakakselen kobles til.4H: en tyktflytende clutch begrenser distribusjonen av dreiemomentet mellom akslene.4HLc: senterdifferensialen er låst.2LLc: senterdifferensialen låses og lavgir kobles til. | En fordelerkasse gir tre driftsmoduser og lavgir. En mellomaksel-låsedifferensial med tyktflytende clutch er montert på innsiden. Mekanisk låsing er også mulig. | Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60. |
Kommenter