D-4D er en serie med turbo dieselmotorer med felleskinne og direkte drivstoffinnsprøytning. De brukes på Toyota og Lexus. Motorene ble først brukt på Toyota Avensis i 1999. De fikk raskt rykte på seg for å være pålitelige, holdbare, drivstoffvennlige og med høy ytelse.
Egenskaper på D-4D motorer
De fleste D-4D motorer har 4 sylindere på rekke og 16 ventiler. 1VD-FTV motorer med 8 sylindere og 32 ventiler, samt 1ND-TV og 2WZ-TV med 5 sylindere og 8 ventiler er unntakene. Avhengig av utgaven, kan motorblokken være laget av aluminium eller støpejern. Som regel lages drivstoffanlegget av Denso, mens Siemens og Bosch er mer sjelden. Ventil timing mekanismen bruker kjede. Kun noen få utgaver er laget med belte. Alle D-4D er turbomotorer. Noen av dem har intercooler. Noen ganger brukes variabel geometriturbo istedetfor vanlig turbo.
Populære D-4D motorer
Motorkode | Motorkapasitet, l | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N⋅m | Produksjonsstart | Bilmodeller utstyrt med denne type motor |
1AD-FTV | 2.0 | 122–127 | 300–310 | 2005 | Toyota Auris E180; Toyota Verso AR20; Toyota RAV4 XA40; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E150; Toyota Auris E150; Toyota Avensis T270; Toyota Verso AR10 |
2AD-FTV | 2.2 | 136–150 | 310– 360 | 2005 | Toyota Avensis T250; Toyota Verso AR20; Toyota Avensis T270; Toyota RAV4 XA30; Toyota Verso AR10; Toyota RAV4 XA40; Lexus IS XE20 |
1CD-FTV | 2.0 | 90–116 | 215–280 | 1999 | Toyota Avensis T220; Toyota Corolla E120; Toyota Avensis Verso XM20; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E110; Toyota RAV4 XA20; Toyota Corolla Verso E120; Toyota Previa XR30 |
1KD-FTV | 3.0 | 163–188 | 350‒420 | 2000 | Land Cruiser Prado J120; Toyota Fortuner AN60; Land Cruiser Prado J150; Toyota Hilux N140; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux AN10; Toyota Hilux AN120; Toyota 4Runner N210 |
2KD-FTV | 2.5 | 120–142 | 325–343 | 2001 | Toyota Fortuner AN60; Toyota Hilux AN120; Toyota Innova AN40; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux N140; Toyota Hilux AN10; Toyota 4Runner N210; Toyota Innova AN140 |
1ND-TV | 1.4 | 68–90 | 170–205 | 2002 | Toyota Yaris XP90; Toyota Auris E150; Toyota Yaris XP10; Toyota Auris E180; Toyota Corolla E120; Toyota Probox XP50; Toyota Corolla E150; Toyota Etios AK10; Toyota Yaris Verso XP20; Toyota iQ AJ10; Toyota Yaris XP130; Toyota Corolla E170; Toyota Urban Cruiser XP110; Toyota Verso-S XP120 |
1VD-FTV | 4.5 | 202– 286 | 430–650 | 2007 | Land Cruiser J70; Land Cruiser J200; Lexus LX450d J200 |
2WZ-TV | 1.4 | 54 | 130 | 2005 | Toyota Aygo AB10 |
Vanlige feilfunksjoner på D-4D motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Det er fare for termisk skade på sylinderhodets pakning. | 1AD-FTV; 2AD-FTV |
Drivstoffinjektorens forseglingsskiver blir ofte brent. | 2AD-FTV; 1AD-FTV |
Rask dannelse av karbonansamlinger på EGR-ventilen. | 1AD-FTV; 1CD-FTV; 2AD-FTV |
Betydelig økning av motoroljeforbruket oppstår. I de fleste tilfeller som følge av stempelringer som sitter fast, eller ødelagt turbo. | 1AD-FTV; 2KD-FTV; 1ND-TV; 1KD-FTV; 2AD-FTV |
Drivstoffinjektorene blir tette og fort utslitte, spesielt ved bruk av dårlig drivstoffkvalitet. | 1CD-FTV; 2KD-FTV; 1KD-FTV |
Sugekontroll-ventilene på høytrykks drivstoffpumpe går ofte i stykker. | 2WZ-TV; 1CD-FTV |
Motorens oljetrykksensor har kort levetid. | 1CD-FTV |
Pistolene har en tendens til å sprekke opp. | 1KD-FTV; 2KD-FTV |
Olje begynner å lekke under motorforseglingene som følge av at veivhusets ventilasjonsanlegg blir tett. | 1ND-TV |
Drivstoffilteret blir tett. | 1VD-FTV |
Veivakselens dempertrinse blir lett skadet og ødelagt. | 2WZ-TV |
Kommenter