S-matic: egenskaper, fordeler & ulemper

S-matic: egenskaper, fordeler & ulemper

S-matic er en funksjon for manuelt girskifte på automatkasser, montert på Honda biler. Den debuterte i 1999 da andregenerasjons Honda Odyssey ble lansert. S-Matic gir føreren mulighet til å styre girkassen manuelt om nødvendig, som kan forbedre bilens dynamikk og håndtering, og gi en mer pålitelig start på glatt føre.

Driftsprinsipper på S-matic

S-matic girkasse ble utviklet av Honda Motor Co., Ltd group. I stedet for planetgir, som er typisk for de fleste hydrauliske automatkasser, har denne girkassen to aksler med gir; hver av akslene kobles på en individuell hydraulisk koblingsenhet. For å aktivere manuell modus må føreren føre girspaken til aktuelt spor og så flytte den til “+” eller “-” for å skifte opp og ned.

Teknisk informasjon om S-matic 

Girkasse kodeUtgave kodeAntall trinnAktuelle modeller
H5BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA5Honda Avancier; Honda Odyssey

Vanlige feilfunksjoner på S-matic girkasser

  • Det fine eksterne spin-on filteret blir tett for tidlig.
  • Enveis-clutchen går i stykker om girkassen brukes under stor last.
  • Bakre clutchtrommel blir ødelagt.
  • Bakre lagre går ofte i stykker.
  • Skadet overflate på flykontroll-ventilen fører til redusert trykk i anlegget, som fører til feilfunksjon i girkassen.
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter