S-matic er en funksjon for manuelt girskifte på automatkasser, montert på Honda biler. Den debuterte i 1999 da andregenerasjons Honda Odyssey ble lansert. S-Matic gir føreren mulighet til å styre girkassen manuelt om nødvendig, som kan forbedre bilens dynamikk og håndtering, og gi en mer pålitelig start på glatt føre.
Driftsprinsipper på S-matic
S-matic girkasse ble utviklet av Honda Motor Co., Ltd group. I stedet for planetgir, som er typisk for de fleste hydrauliske automatkasser, har denne girkassen to aksler med gir; hver av akslene kobles på en individuell hydraulisk koblingsenhet. For å aktivere manuell modus må føreren føre girspaken til aktuelt spor og så flytte den til “+” eller “-” for å skifte opp og ned.
Teknisk informasjon om S-matic
Girkasse kode | Utgave kode | Antall trinn | Aktuelle modeller |
H5 | BYBA; MRMA; BWEA; B7WA; BAYA; BCLA; BGHA; M7WA; BGFA; MAYA | 5 | Honda Avancier; Honda Odyssey |
Vanlige feilfunksjoner på S-matic girkasser
- Det fine eksterne spin-on filteret blir tett for tidlig.
- Enveis-clutchen går i stykker om girkassen brukes under stor last.
- Bakre clutchtrommel blir ødelagt.
- Bakre lagre går ofte i stykker.
- Skadet overflate på flykontroll-ventilen fører til redusert trykk i anlegget, som fører til feilfunksjon i girkassen.
Kommenter