Feilkode P0563 vises og kontrollampen for motoren lyser - hva betyr dette?
OBD/EOBD-systemet har oppdaget at spenningen i kjøretøyets elektriske system er for høy og overskrider det normale driftsområdet på 12-14,4 volt. Denne DTC P0563 "Systemspenning høy" påvirker hele det elektriske systemet i kjøretøyet og kan påvirke ulike styreenheter. For ulike produsenter kan denne feilkoden også bli referert til som "Batterispenning høy" eller "Ladesystemspenning for høy".
Hva kan forårsake denne feilkoden?
- Defekt dynamo med for høy ladespenning
- Defekt spenningsregulator på dynamoen
- Skadede eller korroderte batterikabler
- Defekt bilbatteri med intern kortslutning
- Løse eller korroderte jordingsforbindelser
- Defekt strømforsyning til kontrollenheten
- Skadet ledningsnett i ladesystemet
- Defekte sikringer eller releer i kretsen
Hvilke symptomer oppstår parallelt med feilkode P0563?
- Elektriske problemer: Flimrende eller uvanlig sterk belysning, defekte elektroniske komponenter på grunn av overspenning
- Problemer med batteriet: Overopphetet batteri, kokende batterivæske eller for tidlig batterislitasje
- Motorytelse: Ujevn motorgang, startproblemer eller plutselig motorstopp
- Elektronikkfeil: Feil på radio, navigasjon, klimaanlegg eller andre elektriske forbrukere
- Advarselslamper: Ekstra indikatorlamper for batteri eller ladesystem kan lyse
Hvordan kan problemet med feilkode P0563 utbedres?
- Reparasjonen krever en systematisk kontroll av hele ladesystemet for å identifisere årsaken til overspenningen.
- Kontroller dynamoen og spenningsregulatoren, og skift dem helt ut hvis de er defekte, da disse vanligvis er hovedårsaken til overspenning
- Rengjør og stram alle batterikabler og jordforbindelser, og skift dem ut hvis de er korroderte eller skadde.
- Test bilbatteriet grundig, og bytt det ut med et nytt batteri hvis det er en innvendig defekt eller har mistet kapasitet
- Utfør spenningsmålinger på ulike punkter i det elektriske systemet, og reparer eller skift ut defekte kabler
- Kontroller alle sikringer og releer i ladesystemet, og bytt ut defekte komponenter
- Kontroller kontrollenheter for overspenningsskader, og programmer eller bytt ut om nødvendig
FAQ - Ofte stilte spørsmål om DTC P0563
Kan jeg fortsette å kjøre med feilkode P0563?
Nei, det anbefales ikke å fortsette å kjøre med denne feilkoden. Overspenningen kan forårsake permanent skade på dyre elektroniske komponenter og i verste fall føre til bilbrann.
Hvor mye koster det å reparere feilkode P0563?
Reparasjonskostnadene varierer avhengig av årsaken: En ny spenningsregulator koster 50-150 euro, en dynamo 200-600 euro, mens kabelreparasjoner vanligvis koster mindre enn 100 euro. Skader på styreenheten kan imidlertid koste flere tusen euro.
Hvordan kan jeg selv diagnostisere feilkode P0563?
Du kan bruke et multimeter til å måle spenningen i bilens elektriske system med motoren i gang - den bør ligge mellom 13,8 og 14,4 volt. Verdier over 15 volt bekrefter EOBD-feilkoden og krever umiddelbar reparasjon.
Kan et defekt batteri forårsake kode P0563?
Ja, et batteri med en intern kortslutning eller defekte celler kan føre til at dynamoen genererer for høy spenning for å lade batteriet, noe som utløser denne OBD-feilkoden.
Hvor ofte oppstår feilkode P0563?
Denne DTC-en er relativt sjelden og oppstår vanligvis i eldre biler med slitte generatorer eller i biler som har gjennomgått feilaktige elektriske modifikasjoner.
Kan jeg slette feilkode P0563 ved å koble fra batteripolene?
Å fjerne koden ved å koble fra batteripolene fjerner ikke årsaken. Koden P0563 vil dukke opp igjen umiddelbart hvis overspenningen vedvarer.