Feilkode P1470 vises og kontrollampen for motoren lyser - hva betyr dette?
OBD/EOBD-systemet oppdager en feil i drivstofftankens utluftingssystem, nærmere bestemt et problem med drivstofftankens trykksensor eller tankens utluftingssystem. Denne produsentspesifikke DTC-en påvirker hovedsakelig EVAP-systemet (Evaporative Emission Control System) og kan forekomme i forskjellige bilmerker med litt forskjellige definisjoner.
Hvilke årsaker kan denne feilkoden ha?
- Defekt trykksensor i drivstofftanken
- Skadede eller tilstoppede ventilasjonsledninger
- Feil på drivstofftankens lufteventiler
- Løse eller korroderte pluggforbindelser på trykksensoren
- Defekt aktivt kullfilter i EVAP-systemet
- Utette drivstoffledninger eller tanklokk
- Elektriske problemer i ledningene til sensoren
- Blokkerte eller fastkjørte vakuumledninger
Hvilke symptomer oppstår parallelt med feilkode P1470?
- Startproblemer: Kjøretøyet kan være vanskeligere å starte, spesielt etter tanking
- Drivstofflukt: Lukt av bensin i eller rundt kjøretøyet
- Effekttap: Redusert motoreffekt når drivstoffnivået er lavt
- Ujevn tomgang: Motoren går ujevnt på tomgang
- Økt drivstofforbruk: Målbart høyere forbruk på grunn av ineffektiv forbrenning
- Problemer med drivstoffpåfylling: Problemer med påfylling av drivstoff eller for tidlig stenging av drivstoffdysen
Hvordan kan problemet med feilkode P1470 utbedres?
- Reparasjonen krever en systematisk diagnose av tankventilasjonssystemet og de tilhørende komponentene.
- Kontroller trykksensoren på drivstofftanken, og skift den helt ut hvis den er defekt, inkludert rekalibrering av systemet.
- Kontroller alle ventilasjonsledninger fra tanken til motoren for blokkeringer eller skader, og rengjør eller skift ut om nødvendig
- Demonter og rengjør tankens lufteventiler, eller bytt dem ut med nye originaldeler
- Kontroller de elektriske tilkoblingene på trykksensoren, rengjør korroderte kontakter og reparer skadede kabler
- Skift ut det aktive kullfilteret i EVAP-systemet, og kontroller hele systemet for lekkasjer
- Kontroller at tanklokket sitter som det skal og at tetningene er intakte, skift ut om nødvendig
- Test hele vakuumledningene i utluftingssystemet for kontinuitet og spyl ut tilstoppede områder
FAQ - Ofte stilte spørsmål om DTC P1470
Kan jeg fortsette å kjøre med feilkode P1470?
Det er mulig å fortsette å kjøre en kort stund, men det anbefales ikke. Feilkode P1470 kan føre til økte utslipp og økt drivstofforbruk. Hvis det lukter sterkt av bensin, bør du stoppe umiddelbart og søke profesjonell hjelp.
Hvor mye koster det å reparere feilkode P1470?
Reparasjonskostnadene varierer mellom 80-400 euro avhengig av årsaken. En ny tanktrykksensor koster rundt 150-250 euro, mens linjereparasjoner er billigere. Diagnosen koster 50-100 euro.
Hvor lang tid tar det å utbedre feilkode P1470?
Reparasjonstiden er 1-4 timer, avhengig av årsaken til problemet. En enkel rengjøring av sensoren kan gjøres på 30 minutter, mens det kan ta flere timer å skifte ut hele trykksensoren.
Kan feilkode P1470 skyldes feil påfylling av drivstoff?
Ja, overdreven påfylling av drivstoff eller påfylling etter at dysen er slått av for første gang, kan overbelaste EVAP-systemet og utløse DTC P1470. Fyll alltid bare drivstoff opp til første klikk på dysen.
Er OBD-feilkoden P1470 den samme for alle produsenter?
Nei, P1470 er en produsentspesifikk kode. For Ford refererer den ofte til drivstofftankens trykksensor, mens andre merker kan ha andre definisjoner. En merkespesifikk diagnose er derfor viktig.
Hvilke følgeskader kan feilkode P1470 forårsake?
Hvis P1470 ikke behandles, kan den føre til motorskader på grunn av feil blanding av drivstoff og luft, for tidlig slitasje på drivstoffpumpen og økte utslipp av forurensende stoffer. Rask reparasjon forhindrer dyre følgeskader.